Ravintolamaailman muutokset ja tulevaisuudenhaasteet

Ravintoloihin

Ravintola-ala niin kuin monet muut alat ovat olleet muutoksessa viime vuosina. Teknologia ja sosiaalinen media ovat tulleet tärkeäksi osaksi ravintola-alaa, moni tekeekin päätöksen tiettyyn ravintolaan menosta jo sillä perusteella, millaiset asiakasarviot tämä on saanut. Joissakin ravintoloissa jopa ruoka tilataan sähköisesti, esimerkiksi tabletilla tai tarjoilijaa kutsutaan nappia painamalla. Ravintolamaailmassa näyttää olevan monessa kaupungeissa entistä kovempi kilpailu, monissa suurissa kaupungeissa ravintoloita on lähes jokaisella keskustan kadulla.

Ravintolamaailman muutokset heijastuvat myös muutoksiin alan koulutuksessa, sillä monet ravintola-alaa opiskelleet työllistyvät muihin tehtäviin. Myös koulutuksessa panostetaan yksinkertaisuuteen monimutkaisten ruokalajien valmistamisen sijaan. Tämä johtuu siitä, että ns. Fine Dining-ravintoloita on entistä vähemmän.

Lähiruokaa korostetaan usein ravintoloiden markkinoinnissa. Paikalliset tuotteet ovat usein myyntivaltti, jolla pystyy houkuttelemaan asiakkaita. Ihmiset ovat myös entistä valveutuneimpia ja monet ovat erittäin tarkkoja siitä, mitä syövät. Suomalaisten ravintoloiden on pystyttävä vastaavaan erilaisten asiakkaiden vaatimuksiin, erikoisruokavaliot esimerkiksi ovat varsin tyypillisiä. Myös Internetin myötä ihmiset ovat entistä tietoisempia ravintolan tarjoamasta palvelusta ja huono palvelu onkin helposti luettavissa netissä, mikä on tietysti erittäin huonoa mainosta firmalle.